Po koniec lutego 2018 roku nasza szkoła otrzymała e-mail od Pani Anity Sochackiej, mamy ucznia wiedeńskiego gimnazjum Erich Fried Realgymnasium, z prośbą o udzielenie zgody na wykorzystanie materiałów graficznych z prezentacji dotyczącej porównania sztuk wojskowych starożytnej Grecji, Macedonii i Rzymu. Materiał graficzny dotyczący rzymskiego legionu, którego autorem jest nasz nauczyciel, p. Dariusz Nowak, został przesłany wraz z odpowiednimi zgodami. Pani Anita Sochacka wraz z synem Aleksandrem przesłała nam informację dotyczącą prezentacji i wykorzystania materiałów edukacyjnych na wiedeńskiej lekcji historii:
O Contuberium na lekcji historii
Z końcem marca 2018 r. Aleksander, uczeń klasy II c Bundes Real Gymnasium im. Ericha Friedego w Wiedniu, Polak o polskich korzeniach, od 3 lat przebywający w stolicy Austrii, przedstawił na forum klasy referat zatytułowany 'Porównanie sztuki wojskowej starożytnej Grecji, Macedonii i Rzymu'.
Za pomoc naukową służył plakat przedstawiający niemałą garść ciekawostek i ilustracji, a zwłaszcza genialnie rozrysowany schemat strukturalny legionu rzymskiego, który to – dzięki zgodzie jego autora, p. Dariusza Nowaka z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 34 w Radomiu – w wyraźny sposób ubogacił uczniowskie dzieło.
Charakterystyczną cechą grafiki jest jej prostota, wręcz ascetyczność, i czytelność, dzięki którym kluczowe formacje wojskowe są zaprezentowane w ramach legionu. Ten, kto z uwagą przyjrzy się rysunkowi, zaobserwuje klarowny porządek poddodziałów i oddziałów, hierarchicznie znajdujących idealne zastosowanie w wielkim organizmie militarnym, jakim w czasach starożytnego Rzymu był legion.
Ten, komu w głowie kołaczą wciąż liczba żołnierzy w legionie, czy nazwy poszczególnych formacji składowych, z tym większą łatwością zwizualizuje sobie tę logiczną strukturę, zachowując ją w pamięci zapewne na bardzo długo. Taki też był zamiar referującego temat, by informacja liczbowa zobrazowana została przykładowym rysunkiem. W tym przypadku 'obcowanie' z wiedzą zostało przedłużone, gdyż plakat, z uwagi na jego klarowność, został jako pomoc naukowa na stałe zawieszony w klasie.
Pozwalamy sobie nakreślić przy tej okazji szersze tło: Wiedeń, noszący w czasach rzymskich nazwę Vindobona (wprawdzie jako dziś znany Wiedeń jeszcze nie istniał), był siedzibą obozu wojskowego (w nim stacjonował legion), mającego za cel ochronę wschodniej flanki cesarstwa. Faktycznie były to wówczas obszary królestwa Noricum, stanowiącego jedną z prowincji Rzymu. I to właśnie tutaj ufortyfikowano prawy brzeg Dunaju. Tutaj też, w 180 r., zmarł cesarz rzymski Marek Aureliusz, a następnie cesarz Kommodus zakończył wojnę zawarciem pokoju z Markomanami.
Po wygłoszeniu referatu (w języku niemieckim) prowadzona była dalsza dyskusja na ten temat, ale już w języku angielskim, superwizowana przez nauczyciela, Carlosa Pinasa, native speakera z akcentem kalifornijskim. Tytułem uzupełnienia dodajmy, że klasa II c jest profilowana w języku angielskim, co oznacza, że raz w tygodniu jeden z przedmiotów wykładany jest w tym języku. Tym szczęśliwym razem trafiło na referat podczas lekcji historii.
Wyrażamy raz jeszcze serdeczne podziękowanie dla p. Dariusza Nowaka i Szkoły nr 34 w Radomiu za możliwość transgranicznego posiłkowania się wiedzą.
Referujący: Aleksander Samborski-Sochacki, ur. 2005
BRG9: http://www.brg9.at/web/
Erich Fried, austriacki poeta i pisarz; cytaty:
Kto chce, aby świat pozostał taki, jaki jest, nie chce, aby świat przetrwał
Nie wątp w tego, kto mówi ci, że się nie boi; ale bój się tego, który ci mówi, że nie ma wątpliwości
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 34 w Radomiu serdecznie dziękuje za te miłe słowa i możliwość międzynarodowej współpracy polecając się na przyszłość.